Mostantól mindenkinek be kell mutatni személyazonosító okmányát! :: Hotel Silvanus Visegrád -

Garantáltan a legjobb ár!

2021. szeptember 1-től életbe lépett a VIZA-rendszer

Tisztelt Vendégeink! 

A 2021. január 1-jén hatályba lépett, 2016. évi CLVI. törvény módosítása értelmében Vendégeinknek 2021. szeptember 1. után személyazonosító okmányukat – életkortól függetlenül – magukkal kell hozniuk, és bejelentkezéskor lehetővé tenni a recepciós számára, hogy az adatok rögzítése céljából okmányolvasónkkal beolvashassa azt. 

Ennek hiányában a szálloda a szálláshely-szolgáltatást a jogszabály értelmében köteles megtagadni. 

Ez tehát azt jelenti, hogy minden egyes, bejelentkezni kívánó vendég – ideértve a gyermekeket és még a csecsemőket is – okmánya kéznél kell legyen a bejelentkezéskor. 

A jogszabályok alapján az adatok rögzítése minden igénybe vevő vendégre vonatkozóan egyformán kötelező, így sem életkor, sem más változó – pl. a szolgáltatás után fizetendő díj, kedvezmények, a tartózkodás hossza vagy rokoni kapcsolat a szállásadóval – alapján az adatok rögzítésétől eltekinteni nem lehet.

A hatályos jogszabályok értelmében a szálloda a vendég bejelentkezésekor okmányolvasón keresztül az alábbi adatokat rögzíti szálláshelykezelő szoftverében minden igénybe vevő vendégre vonatkozóan, a vendég által átadott személyazonosító okmányból:

  • családi és utónév;
  • születési családi és utónév;
  • születési hely és idő;
  • nem;
  • állampolgárság;
  • anyja születési családi és utóneve;
  • a személyazonosításra alkalmas okmány vagy útiokmány azonosító adatai.

Továbbá: 

  • a szálláshely-szolgáltatás címe;
  • a szálláshely igénybevételének kezdő és várható, valamint tényleges befejező időpontja.

 

Nem kell rögzíteni azt az adatot, amelyet az okmány nem tartalmaz. 

Azokat az adatokat, amelyeket az okmányolvasó nem tud leolvasni, vagy hibásan olvas le a recepciós manuális adatbevitel útján köteles rögzíteni a szálláshelykezelő szoftverben.

A szálloda által használt eszközök és a VIZA rendszer a beolvasott okmányok képét nem tárolják. 

 

2021. január 1-jén hatályba lépett a 2016. évi CLVI. törvény módosítása, amely kötelezi a szálláshely-szolgálatót, hogy a szálláshely-szolgáltatást igénybe vevők törvényben meghatározott adatait a Kormány által kijelölt tárhelyszolgáltató által biztosított tárhelyen rögzítse a törvényben meghatározott célból. A Kormány által kijelölt tárhelyszolgáltató a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ). A törvénymódosítással bevezetett tárhely feladatait a Vendég Információs Zárt Adatbázis (VIZA) rendszer látja el.

A VIZA egy többszörös, aszimmetrikus titkosítással védett informatikai rendszer, amelyben 2021. szeptember 1-jétől a magyarországi szálláshelyen megszálló minden vendég törvényben meghatározott személyes adatait titkosított módon tárolják. A szálláshely-szolgálató a vendégek adatait a tudomására jutást követő első év utolsó napjáig kezeli, tehát a VIZA rendszer legfeljebb két éven keresztül őrzi meg az oda beküldött adatokat, amelyeket kizárólag a rendőrség használhat fel bűnmegelőzési és bűnüldözési feladatainak ellátásához.

A VIZA rendszer mindannyiunk biztonságát szolgáló, szigorúan zárt és védett adattár, amelyre a jogszabályok által elrendelt, különlegesen szigorú biztonsági előírások vonatkoznak. A VIZA rendszer kizárólag titkosított adatot képes befogadni. Európa számos, évente több tíz millió turistát fogadó országában szintén hasonló a bejelentkezés módja. Nagy-Britanniában, Spanyolországban, Olaszországban, Németországban és Franciaországban is egyaránt használnak okmányolvasót a szálláshely-szolgáltatók, ezzel is meggyorsítva és megkönnyítve a bejelentkezést. Magyarország az elmúlt években sikeresen őrizte meg biztonságos úticél státuszát, többek között ennek is volt köszönhető a 2019. évi turisztikai rekord, amikor 16,5 millió vendég szállt meg hazai szálláshelyeken. A digitális érkeztetés újabb eszköz a szálláshely-szolgáltatók számára a minőségi szolgáltatásnyújtáshoz, és mindannyiunk biztonságának megőrzéséhez. 

Törvényi felhatalmazás alapján a VIZA rendszerben tárolt titkosított adatokban kizárólag a rendőrség végezhet keresést informatikai eszközön keresztül. Keresés a bűnüldözés, a bűnmegelőzés, valamint a közrend, a közbiztonság, az államhatár rendjének, az érintett és mások jogainak, biztonságának és tulajdonának védelme, és a körözési eljárás lefolytatása érdekében indítható. A keresés eredményeként a rendőrség célzottan és kizárólag azt az információt ismerheti meg, hogy az általa megadott keresési feltételek szerinti személy mely szálláshely-szolgáltatónál szerepel igénybevevőként, mikor érkezett, és várhatóan mikor távozik vagy mikor távozott. Ezt követően – az adatkérés céljának megjelölésével – a rendőrség a szálláshely-szolgáltató által kezelt egyéb adatok továbbítását is kérheti, az adatszolgáltatást a szálláshely-szolgáltató térítésmentesen teljesíti.